В Нощта на музеите Альоша се сдоби с черна маска и червена пелерина
Досущ като на кино, в Нощта на музеите и галериите един от символите на Пловдив по соц. време – Альоша – се сдоби с черна маска на устата и червена пелерина върху солдатските рамене. Кой е авторът на арт-инсталацията така и не е ясно, едва ли има какъвто и да е шанс и да се разбере. Факт е, че днес пожарна и полиция бяха призвани да върнат паметника в обичайния му вид.
Със сигурност авторите са били доволни да видят, че е трудничко на властта да се изкатери по монумента, за да премахне привнесения артистизъм в него. Въжетата, останали да висят – очевидно от акцията по преобразяването – съвсем не се оказаха лесни за ползване.
F2F TV припомня, че алпинистки способности се изявиха и преди няколко години, когато Младежкият хълм осъмна с боядисани в знака и логото на ВМРО скали. Пловдивчани толкова бяха свикнали с надписа, че когато се намеси прокуратурата, за да се “мотивират” воеводите да го заличат, местните се почувстваха някак ограбени…
Всъщност, какво значи червеният плащ и черната маска на Альоша? Обида към историята или артистичен прочит на градското пространство? С паническите си действия веднага да премахне неконвенционалното, не легитимира ли властта действията на незнайните автори като нещо значимо?
Значимо ли е наистина?
Би било, ако оставим децата си да учат история само и единствено от паметниците по площадите и върховете. Но това няма да е урокът, който ще им даде такива знания за миналото, които ще им помогнат да анализират настоящето, за да не повтарят грешките на дедите си в бъдеще…
снимка: Plovdiv-online