Журналистът Цветан Симеонов с премиера на филма си „Огнени реликти”
Филмът подсказва, че човешката история не е еднопластова. Почти всичко, което приемаме като създадено напоследък, всъщност има аналог някъде далеч назад във времето. Така стои въпросът и с християнската догматика. Тя не допуска прототипи, когато се говори за светци. Всички те появяват някак рязко от нищото и заживяват по иконостасите. Така започва разказа на журналиста Цветан Симеонов за най-новия му проект – филмът „Огнени реликти”.
Журналистът, който спечели куп награди тази година – Гран при за най-добър филм на фестивала в Охрид за „Ехото от токсичния разлив”; за най-добър балкански филм и една паралелна – на Асоциацията на Сухопътните войски – за филма „Делото Бисер” – твърди, че народът пази усещането за дълбока древност и подсъзнателно търси старите свещени места. Някъде там науката открива прототипите на християнските икони.
Всъщност, филмът „Огнени реликти” акцентира върху образите на Света Марина и Свети Илия. Народът ги почита като плътно свързани. Факт, който или се премълчава, или просто не се знае. Във фолклора те се представят като брат и сестра, но и като любовници. Вероятно, именно заради това, иконите им някак се поставят на дистанция. Една от малкото, които ги показват като двойка, се пази в Малко Търново – съвсем близо до мистичната древна пещера на Света Марина край Сливарово. И това е само малка част от символиката, която носят Свети Илия и Света Марина. Останалото е пресъздадено във филма, спира на най-интересното авторът на филма. Негов консултант е тракологът професор Валерия Фол. Допълнителни аспекти в образността разкриват културологът Георги Мишев, фолклористът Иглика Мишкова и историкът Ивелина Иванова.
Кое те накара да се обърнеш към темата за двама светци и пътешествието във времето на символиката, която християнството носи – попита предпремиерно F2F TV Цветан Симеонов.
Цветан Симеонов: Темата за пътешествието във времето на Света Марина и Свети Илия е продължение на предишния филм, който направихме през миналата година с Валерия Фол. Той представя релациите на Богинята Майка от древността до наши дни. Кръстихме го нежно „Тя”. Отново има християнски светци, които наследяват отделни черти, с които хората са товарели това всеобхватно божество през вековете. С двамата светци въпросът стои по същия начин. Те са определяни като „огнени”, защото в различна степен носят пламъка в себе си. Има и втори план. Свети Илия пали, а света Марина, която е носител и на водното начало, спасява света от пакостите му.
F2F TV: Може ли да научи съвременният човек нещо за себе си, ако се вгледа по-дълбоко в тази образност?
Цветан Симеонов: Съвременният човек може да открие една много проста истина, стига да не се прави на върл мирянин, който сляпо вярва в образи без история. Няма религия, която е създала светците си от нищото.
F2F TV: Как ще звучи филмът в контекста на сегашните събития, след кончината на патриарх Максим и борбите за това кой да застане начело на БПЦ?
Цветан Симеонов: Битките около патриаршеския пост са толкова гротескни, че нормалният човек трябва да положи усилия, за да потисне гаденето. Като отскочим малко назад във времето, не точно в периода, когато започва датировката на прототипите на двамата светци, забелязваме отчетливо, че църквите експлоатират персонажите от иконостасите си за елементарни припълзявания до постове.
F2F TV: И така – за да не продължим да дълбаем в конюнктурата на днешния религиозен живот, приключваме интервюто с покана към тези, които обичат провокациите на разума. Елате на премиерата – авторът ще посреща изкушените да мислят, докато вярват, в 17, 30 часа в Етнографския музей в Пловдив.