Нада Нешева: Съвременното изкуство е преди всичко свобода. Как да го разбираме – учим в интензивния й курс в U P.A.R.K.

PM-nadia1Пловдивчанката Нада Нешева започва курс под тепетата с името „Наръчник за съвременно изкуство“. Първата среща е от 18:30 часа на 29 януари в Галерия U P.A.R.K. Следващите ще са на същото място в няколко последователни уикенда. Нада Нешева, която мнозина познават като арт журналист, е завършила История и теория на изкуството във Великобритания, специализирала е Съвременна теория на изкуството, а в момента работи върху дисертацията си с работно заглавие „Поетичният знак във визуалния език”. Какво е подготвила в 15-те теми на курса, с какво ще ни бъде полезен той и изобщо – има ли място за съвременно изкуство в българското съзнание – F2F TV разговаря ексклузивно с водещата. 

F2F TV: Избираш Пловдив за втория град, в който ще проведеш курс Съвременно изкуство за начинаещи. Ти
самата си от Пловдив, ясно е, че самият град и хората в него имат във вените си култура повече отколкото на други места, може би. Но мислиш ли, че ще поискат да се обучават на това как да възприемат модерното и съвременното изкуство?

nadaНада Нешева:  Всъщност Пловдив не е вторият град, от самото начало искам да правя курса в града, но обстоятелствата се стекоха така, че го стартирах в София. Не мога да съдя за културата на пловдивчани, защото съм пристрастна. Именно тук аз за първи път видях съвременно изкуство – с проявите на група Ръб през 90-те години и благодарение на тези артисти интересът ми никога не угасна. Когато отидох във Великобритания, за да науча още повече за изкуството, с изненада открих автори, които работят в реториката на Ръб десетилетие след нейните изложби. За голямо съжаление нашата група не бе разпозната от хората, които се занимаваха с това и нямаше шансове да излезе навън и да се развие.
Именно във Великобритания се появи и идеята ми за този курс – защото там установих колко достъпно
всъщност може да бъде съвременното изкуство, ако се преподава добре. Когато отивах там, бях с усещането, че става дума за тежки заплетени, трудни теми и че – за да ги разбере – на човек му трябват поне няколко висши образования. Всъщност, нещата никак не са толкова сложни и когато се видят в контекст, в самата ситуация, която ги е предизвикала, се чувстваш като прогледнал. Тогава изпитах една особена радост да разбера нещо, над което съм си блъскала главата и една свобода, защото съвременното изкуство е преди всичко свобода. Това чувство се опитвам да пренеса със себе си в курса.

F2F TV: На какво залагаш в него, за да успееш в рамките му да възпиташ истински нова културна
публика?

Нада Нешева: Нямам такива големи амбиции. Надявам се хората да започнат да чувстват възможностите на съвременното изкуство – до каква степен то може да промени живота, политиката, медиите, отношенията мPM-nadiaежду нас самите. В курса паралелно с различните течения от модернизма и постмодернизма правим анализ на нашата връзка с тези произведения – какво те ни казват за нас самите като хора, за отношенията ни с другите хора, с историята, политиката, бъдещето. Това е първият такъв курс, който съчетава съвременното изкуство с понятията за това какво е човек, какво е индивидуалност, как глобалните промени се отразяват на нашите малки всекидневни жестове и как изкуството всъщност ни помага да видим това, което политиците биха искали да пропуснем. Курсът започва с модернизма, но една от главните теми още в самото начало е политизирането на изкуството, възникването на фашистките произведения и социалистическия реализъм. Връзката между политика и изкуство, започнала тогава, е интересна и двупосочна. Ние знаем доста за социалистическия реализъм, за това, че той заставя артистите да работят в определен стил и за конкретна идея. Но има и обратна връзка, която е може би още по-опасна – когато политиката започне да имитира изкуството от онзи период. Тогава ставаме свидетели на стремеж към тоталност в политиката, тя се опитва да придобие обсебващата аура на изкуството. Под силата на това внушение хората могат да „видят” красота дори във войната, в огньовете, във взривовете. Ние говорим доста за опасностите от такова превъплъщение и това са теми, които всъщност са близки до нас през собствената ни история. Тази връзка между политика, изкуство, общество, етика продължава до днес. Често след лекциите има дискусия, която пренася темата към някой проблем от деня – атентатите, Шарли Ебдо, паметниците от социалистическото минало и тогава виждаме как изкуството може много да промени и обогати нашата гледна точка.

F2F TV: Малко информация какво точно се случва в твоите часове? Суха теория или нещо практическо?

Нада Нешева: Първоначално всички курсисти трябва да минат през едно упражнение, което се казва „Как
да гледаме картини?” – с него започваме да се обучаваме в изкуството на гледането и след това по-лесно откриваме езика на всеки автор и „четем” произведенията. На представянето на курса на 29 януари ще направим заедно една такава игра. Това обучение продължава до края на курса в различни варианти като почти всяка лекция всъщност започва с визуален преглед на най-важните моменти от някое движение и търсене на отговор на въпроса „защо?” Защо тези артисти са възприели този маниер, защо точно в този момент на това място и т.н. След това се опитваме да проверим дали ние имаме подобни проблеми и да видим дали изкуството ни казва нещо за тях самите. Понякога се разделяме на групи и защитаваме различни гледни точки, има и други игри, дискусии.

F2F TV: И накрая, връщам те назад във времето, когато „правеше“ журналистика. Защо я остави в миналото си и започна да се занимаваш с анализиране на съвременните културни процеси? Какво е мястото им, според теб, в живота на българина и на българските медии – та в националните телевизии много рядко попадат културни теми, да не говорим за културни предавания…

Нада Нешева: Не съм скъсала с журналистиката, просто това, което правя сега е обогатено с малко повече знания и нови подходи за проучване и анализиране. Но опитът ми в медиите ми помага изключително много за курса, защото имам силен афинитет към популяризирането, към това да обяснявам всичко на достъпен език. Хората от софийските групи често ме питат дали във Великобритания са ме научили да преподавам. Наистина там често ни караха да правим презентации, но всъщност това, което най-много ми помага, е журналистическият ми опит, способността да се поставям на мястото на слушателя или читателя и да обясня нещата така, че всеки да ги разбере.
Що се отнася до мястото на икуството и културата в живота на хората тук, това е сложен въпрос и едва ли има един отговор. Мисля, че всички хора имат нужда от изкуство. Дали това е кичозно ковьорче на стената или някоя тежка картина, дали е инсталация или филм, според мен всеки човек чувства тази нужда. Това всъщност, е тема, която се движи през нашите занимания – защо го има изкуството, защо то е различно в различните моменти? Една от причините да правя този курс, всъщност, е, че тук ние няма как да стигнем до съвременните произведения. Липсва информация дори за базови артисти, движения, критици. Други пък са представени толкова объркано, че се създава една отблъскваща и усложнена представа. В такава ситуация не можем да се сърдим на хората, че не харесват или не се вълнуват от съвременното изкуство. Не знам какво точно се случва в БНТ, но на курса в София идват много журналисти, надявам се и в Пловдив да е така, те се интересуват живо и аз вярвам, че те ще променят тази ситуация, която е в момента – чрез своите медии.

F2F TV: Защо да дойдат хората в твоя курс?

Нада Нешева: Предполагам, че вече отговорих на този въпрос без да искам. Хората имат нужда от изкуство и вероятно вече се питат защо, всъщност, чувстват тази нужда, този глад. За да разберат защо го има изкуството, защо то е такова, каквото е днес и какво то може да ни разкрие за нас самите. Всеки човек е загадка, днешните произведения няма да разплетат тази загадка, но могат да ни покажат как да откриваме тайни за себе си, как да погледнем в най-скритите ъгълчета на собствената си същност. Както казва Ален Бадиу, изкуството днес не създава истината или свободата, но създава пространства, в които истината и свободата могат да се случат.

P.S. Записването за курса ще започне веднага след представянето му на 29 януари. Пълната такса за него е 100 лева.

You may also like...